Workshop Logopedie

Door een van onze studenten –  Op woensdagochtend 8 januari kreeg ik samen met mijn medestudenten de mogelijkheid om deel te nemen aan de themabijeenkomst ‘Logopedie’. Ter voorbereiding heb ik achtergrondinformatie ontvangen en natuurlijk heb ik wat voorwerk verricht in de vorm van zelfbeoordeling en het formuleren van leervragen voor de bijeenkomst.

De bijeenkomst vond plaats op het Christelijk Lyceum Zeist. Arjen Bos verwelkomde ons en we begonnen met een kort voorstelrondje. We begonnen direct met een oefening. Hiervoor liepen wij door de klas en moesten wij ons even voorstellen aan een ander persoon, bijvoorbeeld met: “Ik ben …. en mijn lievelingskleur is …..”. Dit hebben wij een paar keer herhaald en steeds kregen wij weer een andere opdracht om toe te passen, zoals bijvoorbeeld eerst stevig op beide benen te gaan staan voordat wij praten.

Ademhaling

Logopedie wordt vaak geassocieerd met netjes praten, maar belangrijker dan accentloos is zorgvuldig praten.  Een goede houding is essentieel voor een goed stemgebruik. De basishouding is altijd het gewicht op beide benen te verdelen en knieën niet op slot. Naast de oefeningen voor de houding hebben wij ook naar onze eigen ademhaling gekeken/geluisterd/gevoeld, is deze hoog of laag? Ook hier hebben wij weer verschillende oefeningen gedaan en wat meer achtergrondinformatie gekregen. Een hoge ademhaling heeft bijvoorbeeld een vast ritme en dit is lastiger omdat je niet in een vast ritme spreekt. Ook wie snel praat zit vaak in een hoge ademhaling. Maar hoe is te verklaren dat vaak vrouwen een hoge ademhaling hebben? Een suggestie is dat vrouwen eerder geneigd zijn om hun buik in te houden dan mannen.

Oefenen, oefenen, oefenen

Maar heel belangrijk bij alle verkregen informatie: hoe ga je hiermee oefenen? De tips die wij kregen: Gebruik voor het oefenen van je houding en ademhaling bijvoorbeeld de tijd in de rij van de supermarkt, bij het wachten op de bus of trein, bij de koffieautomaat, thuis voor de spiegel enz. In ieder geval niet in de klas oefenen. Wel op bepaalde momenten, bijvoorbeeld aan het begin van de les of aan het eind even de goede houding zoeken om het geoefende toe te passen. Stel kleine doelen en breid deze geleidelijk uit.

Laag of hoog?

Ik heb deze cursus als heel waardevol ervaren. Ik ben in deze twee uur al behoorlijk wat te weten gekomen over mijn eigen houding en ademhaling en zou het leuk vinden om nog meer hierover te ervaren. Tot slot wil ik nog de meest bijgebleven uitspraak delen met allen die, net als ik, vaak met een hoge ademhaling praten: een hoge stem wekt in het algemeen genomen meer vertrouwen dan een heel lage stem en dat is in combinatie met het werken van pubers niet eens zo verkeerd.