Verslag oudergesprekstraining

Verslag van de oudergesprekstraining van 12 november 2018

Met het schemerlicht van de zon door de ramen in het klaslokaal ving de workshop aan, met als doel om geïnteresseerde docenten bij te spijkeren voor, en stagiaires voor te bereiden op, de altijd spannende oudergesprekken. Kenmerkend aan de vele workshops die georganiseerd worden binnen de CVO groep, is de bereidheid om acteurs voor de deelnemers te zetten om zo écht mogelijke situaties te creëren. Ook deze keer ontbrak dit element niet.

Vragen

Het eerste agendapunt was het stellen van vragen. Want hoe doet men dat nou eigenlijk, en wat voor soort vragen zijn er? Het antwoord lijkt simpel, en is dat allicht ook, maar de bruikbaarheid van zowel open als gesloten vragen tijdens een oudergesprek was mij niet eerder verteld. Dit werd dan ook nog een goed uitgelegd door de aanwezige actrice, wat juist het mooie was van de workshop. Er werd gekeken hoe een docent gewone middelen in kon zetten als tools, als handvatten.

LSD

De workshop vervolgde met een korte doelgerichte introductieopdracht, namelijk luisteren, samenvatten en doorvragen. Het verliep als volgt: wij als deelnemers stelden een vraag aan de actrice en wezen een ander persoon aan om het antwoord samen te vatten, die vervolgens daar verder op in kon gaan door een vraag te stellen aan de hand van de samengevatte informatie, of naar een ander onderwerp vragen. Naderhand werd toegelicht dat een dergelijke aanpak inzetbaar was tijdens een oudergesprek.

Casus

Hierna begon toch echt de body van de workshop. Elke deelnemer kreeg de kans om zijn of haar eigens casus voor te leggen; iets waar hij of zij mee wilde oefenen ter voorbereiding op een te verwachten gesprek of om een oude situatie met hulp te tackelen. Wat in ieder geval nadrukkelijk verteld moet worden, over het oefenen van de oudergesprekken, is dat de workshop zich focuste op het hebben van een succeservaring in een veilige omgeving. Immers, het was belangrijk dat er geleerd werd van voorgedragen casussen.

Inzichten

Tijdens het midden kwamen er veel situaties naar voren, elke uniek in zijn eigen recht. Een van de deelnemers wilde weten hoe deze om kon gaan met een ouder die véél meer verwacht van haar zoon die zevens en achten op zijn lijst stond. Een andere deelnemer vroeg zich af wat voor stappen deze moest zetten om een gepassioneerde en over-de-rode ouder te kalmeren, en ik wilde weten hoe ik een teleurgestelde ouder de moed weer kon inspreken. Ik kan met zekerheid vertellen dat elk van de deelnemers tot nieuwe inzichten is gekomen, en zeker het succes van de oefening heeft ervaren.

Veilig

Als allerlaatst, om misschien de twijfelende docent of stagiair over te halen om naar een soortgelijke bijeenkomst te komen, wil ik het puntje van veiligheid bespreken. Het is voorstelbaar dat enige nerveusheid gepaard gaat met het oefenen van een casus voor een groep mensen met een acteur of actrice die volledig in rol van een (boze) ouder is gekropen. Aan het begin is ons verteld dat zowel wij als de actrice het gesprek konden pauzeren als het te overweldigend werd en dat dit geen probleem was. Je bent er immers om te leren en de een veilige sfeer helpt daar enorm bij.

Dus, mocht je nog twijfelen om aan te sluiten bij een workshop over oudergesprekken of een heel ander onderwerp. Weet dan dat de Opleidingsschool CVOG uiterst haar best doet om jou te helpen als professional.

 

door Nick Ruhe (student)